شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

اخبار سینما

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

جلوه‌ای از فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی برای جذب گردشگر

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ صبح امروز نشست خبری دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی که قرار است به میزبانی استان گلستان از ۲۹ آبان‌ تا ۷ آذرماه برگزار شود، با حضور معاون گردشگری و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان برگزار شد.
ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) قبل از آ‌غاز، در خصوص برگزاری این جشنواره به ارائه آمارهایی از گردشگران داخلی، ورودی و خروجی پرداخت و گفت: آمار و موضوعات آمار ازجمله مشکلاتی است که نه تنها در سازمان میراث و گردشگری بلکه در کل کشور با آن روبرو هستیم.


او ادامه داد: آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گردشگران ورودی اعلام می‌کند براساس آمار پلیس مهاجرت و مهرهایی است که در ویزای افراد ورودی به کشور زده می‌شود.
او همچنین در خصوص آمار گردشگران داخلی گفت: آنچه که در خصوص تعداد گردشگران داخلی اعلام می‌شود براساس آماری است که از اداره کل استان‌ها می‌گیریم و مبنای کارمان بر این آمارها قرار دارد. در عین حال برای آنکه صحت‌سنجی انجام شود از مراکز اقامتی و جاذبه‌ها نیز آمار گردشگران را دریافت می‌کنیم.
تیموری در خصوص آمار گردشگران خروجی نیز گفت: تعداد گردشگران خروجی از استان‌های مرزی و سازمان هواپیمایی کشور اخذ می‌شود چراکه هر گردشگری که بخواهد از کشور خارج شود از یکی از مرزهای خروجی و مبادی ورود و خروج باید عبور کند.
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آمارهای گردشگری محکم و دقیق باشد چاره‌ای جز استقرار و ایجاد حساب‌های اقماری نداریم. سال‌هاست که حرفش را می‌زنیم اما در عمل به موفقیت نرسیده‌ایم.
حساب‌های اقماری و متولیان آن
او با اشاره به آنکه از سال ۸۰ مطالعات حساب‌های اقماری شروع شده است، گفت: با تغییراتی که در مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اتفاق افتاد عملا استقرار حساب‌های اقماری به تعویق افتاد این در حالی است که اگر بخواهیم تحلیل‌های دقیق در خصوص اقتصاد، فرهنگ و توسعه گردشگری داشته باشیم ناگزیر باید حساب‌های اقماری را فعال کنیم.
به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنها متولی حساب‌های اقماری نیست و مرکز ملی آمار و بانک مرکزی نیز از متولیان حساب‌های اقماری هستند و مکلفند در این خصوص کمک کنند.
تیموری خاطرنشان کرد: در خصوص استقرار حساب‌های اقماری از سازمان جهانی گردشگری کمک گرفته‌ایم و پیگیر هستیم تا این مهم عملیاتی شود چراکه حساب‌های اقماری ابزاری برای ارائه اطلاعات دقیق و گزارش‌های تحلیلی در مورد گردشگری است.
او در خصوص افزایش یا کاهش تعداد گردشگران ورودی گفت: آمارهایی که داریم نشان از افزایش تعداد گردشگران ورودی دارند چنانکه بیش از ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهند البته با تغییراتی در جزئیات روبرو هستیم چنانکه در حوزه گردشگران اروپایی با کاهش روبرو بوده‌ایم البته این کاهش به مرور زمان کمتر شده است و به نوعی شاهد مثبت شدن آن بوده‌ایم.
جذب گردشگران کشورهای همسایه
تیموری در خصوص چگونگی افزایش گردشگران ورودی گفت: در همه جای دنیا عرف بر آن است که گردشگران یک کشور را همسایگان آن تشکیل می‌دهند در حال حاضر نیز بیشتر گردشگران کشور ما نیز از کشورهای اطراف هستند و با توجه به تاثیری که نرخ برابری ارز داشته است، می‌توانیم بگوییم گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند عموما هزینه می‌کنند.
او ادامه داد: در بیشتر مواقع این گردشگران در قالب گردشگران زیارتی وارد کشور می‌شوند و در کنار آن در حوزه گردشگری سلامت و تفریحی نیز ورود پیدا می‌کنند و هزینه‌هایی که در این حوزه‌ها انجام می‌شود در مقایسه با گردشگری فرهنگی که از اروپا وارد می‌شوند تقریبا برابری می‌کند.
این نشست در ادامه با توضیحاتی در خصوص برگزاری جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی ادامه یافت و ابراهیم کریمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان) در این خصوص گفت: از سال ۸۴ هر سال شاهد برگزاری جشنواره در استان گلستان هستیم چنانکه امسال دوازدهمین دور آن را برگزار می‌کنیم که باتوجه به استقبال بسیار زیادی که از این جشنواره شده است از ۲۹ آبان تا ۳ آذر گرگان میزبان این جشنواره خواهد بود و از ۴ تا ۷ آذرماه گنبدکاووس برگزارکننده جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی خواهد بود.
به گفته او؛ این جشنواره از بخش‌های مختلفی مانند نمایشگاه صنایع دستی که با حضور ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد، تشکیل شده. جشنواره موسیقی اقوام که ۱۷ استان در آن حضور خواهند داشت و معرفی واحدهای بوم‌گردی و روستاهای هدف گردشگری. برگزاری نمایشگاه سوغات نیز یکی دیگر از بخش‌های جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی است.
کریمی ادامه داد: امسال ۲۰ سفیر و کاردار از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی در این جشنواره حضور خواهند داشت و ۴۰خبرنگار داخلی و بین‌المللی نیز این رویداد را معرفی خواهند کرد.
او در ادامه به بخش بین‌المللی جشنواره اشاره کرد و گفت: از سال ۹۵ به این سو سازمان میراث فرهنگی مصوب شد تا این جشنواره با محوریت بین‌المللی در استان گلستان اتفاق بیفتد. از این رو از کشورهای مختلف مانند قزاقستان و ترکمنستان اعلام کرده‌اند تا امسال در این رویداد فرهنگی حضور پیدا کنند اما حضور آنها قطعیت پیدا نکرده است این در حالی است که سال گذشته قزاقستان و افغانستان در این جشنواره حضور داشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: استان گلستان یک ایران کوچک است در عین حال شاهد وحدت اقوام مختلف در این استان هستیم در این میان در طول برگزاری جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی هر شب شاهد برگزاری مراسم ازدواج سنتی یکی از اقوام ایرانی خواهیم بود.
به گفته او؛ ۶۰ درصد مردم هر دو جشنواره را طی سال‌های گذشته دیده بودند و علاقمند هستند در این جریان حضور داشته باشند.
کریمی در خصوص تاثیری که برگزاری یک دهه از جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی در توسعه گردشگری گلستان داشته است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که میزان اقامت از سال ۹۴ که ۳۰۴ هزار نفر بود در سال ۹۷ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است، در حال حاضر تمام هتل‌های استان در زمان برگزاری این جشنواره پر هستند از این رو به سمت خانه‌مسافرها و واحدهای بوم‌گردی رفته‌ایم همچنین مهمانسراهای دستگاه‌های دولتی را به کار گرفتیم حتی تعداد بازدید از استان که در سال ۹۴ یک میلیون بازدید بود در سال ۹۷ به ۱۱ میلیون بازدید رسیده است و در سه ماه اول سال ۹۷ با ۱۶۰ درصد رشد در گردشگری ورودی روبرو بودیم.
به گفته او؛ تمام واحدهای اقامتی استان گلستان طی برگزاری جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف را در نظر گرفته‌اند.
حساسیت‌ها و محدودیت‌های فعالیت بین‌المللی
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه چرا باوجود فعال شدن بخش بین‌الملل در جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی و با وجود به ثبت رسیدن نوروز در یونسکو که آن هم نوعی اشتراک فرهنگ اقوام ایران زمین است و تعداد زیادی از کشورهای همسایه در آن حضور دارند، اما نتوانستیم برای جشنواره اقوام ایرانی که در گلستان برگزار می‌شود کشورهای عرصه بین‌الملل را جذب کنیم، گفت: ما برای دعوت آنها اعلام آمادگی کردیم اما نباید فراموش کرد که هماهنگی‌ها باید از کانال‌های خاص مانند وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌ها انجام شود که کاری بسیار طاقت‌فرساست. البته مکاتبات و مراودات انجام می‌شود که در نهایت نتیجه‌ای نمی‌گیریم در عین حال حساسیت‌ها، نگرانی‌ها و محدودیت‌های مالی و اداری برای حضور هنرمندان و همچنین صدور ویزا سبب می‌شود که نتوانیم آنچنان که باید به بعد بین‌المللی این جشنواره بپردازیم.
معاون گردشگری نیز در پاسخ به این سوال گفت: جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی در اولویت نخست برای توسعه گردشگری داخلی است و ابعاد بین‌المللی آن شاید بعدها بیشتر مورد توجه قرار گیرد ما درصدد آن هستیم تا از طریق فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مقاصد جدید را معرفی کنیم.
تیموری در ادامه در خصوص سیاست‌های کلان در حوزه برگزاری جشنواره و رویدادها گفت: در بعد گردشگری داخلی به دنبال اجرای سیاست توزیع سفرها در کشور هستیم. اعتقاد داریم گردشگری داخلی رونق دارد اما نیازمند ساماندهی است چنانکه بخش‌هایی از جاذبه‌ها در حوزه انتخاب مقصد گردشگران قرار می‌گیرند و برخی از جاذبه‌ها نیز در این حوزه قرار نمی‌گیرد از این رو در بخش‌هایی از کشور شاهد هجوم گردشگران هستیم که پایداری منطقه را بر هم می‌زد این در حالی است که هدف توسعه گردشگری ما ایجاد گردشگری مسئولانه است. از این رو وقتی مقصدی بیش از حد توان گردشگر می‌گیرد توازن آن به هم می‌خورد.
او ادامه داد: از سوی دیگر مقاصدی داریم که با وجود جاذبه‌های متعدد در زمره مقاصد سفر گردشگران قرار نمی‌گیرند از این رو یکی از روش‌هایی که می‌تواند توازن سفر را در کشور برقرار کند، برگزاری رویدادها و جشنواره‌هاست که از طریق آن می‌توان برای معرفی منطقه اقدام کرد.
تیموری با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی یکی از رویدادهایی است که از طریق معرفی آداب و رسوم اقوام ایرانی در جهت معرفی منطقه و جذب گردشگر برآمد، گفت: این جشنواره در زمانی برگزار می‌شود که محرم و صفر را پشت سرگذاشته‌ایم و جامعه نیازمند شادی و نشاط است. این امر نشان می‌دهد که ما با وجود احترام به اهل عترت و طهارت و اعتقادات مذهبی سعی داریم تا نشاط را در جامعه حفظ کنیم و گردشگری می‌تواند در این حوزه فعال باشد در عین حال جشنواره اقوام را در منطقه برگزار می‌کنیم که دارای خرده‌فرهنگ‌های مختلف است که در کنار هم زندگی می‌کنند.
معاون گردشگری ادامه داد: وقتی جشنواره‌ای با محوریت اقوام فرهنگی برگزار می‌کنیم درصدد آن هستیم تا جذابیت‌های مربوط به آداب و رسوم خود را نشان دهند و این نشان می‌دهد جامعه ایران یک جامعه متنوع و متکثر از اعتقادات و آداب و رسوم فرهنگی است.
او در خصوص برگزاری جشنواره‌های آیینی که مربوط به اقلیت‌های مذهبی است، گفت: جشنواره‌هایی که با برنامه‌ریزی پیش بروند و مورد بررسی سازمان میراث فرهنگی و ارگان‌های مربوط قرار گرفته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند این در حالی است که باید توجه کنیم که رویدادها انحراف نداشته باشند تا از مسیر توسعه گردشگری خارج نشویم.
تیموری در دامه به خروجی برگزاری اجلاس گردشگری همدان ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: بازنگری طرح جامع گردشگری، نحوه حضور سازمان جهانی گردشگری در ا یران و استقرار حساب‌های اقماری ازجمله مباحثی هستند که در این اجلاس به نتیجه رسیده است. همچنین از آنجایی که گردشگری روستایی در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، قصد داریم تا روشی را اخذ کنیم که در عین آنکه شاهد رونق و مشارکت جامعه محلی هستیم ملاحظات محیط زیستی نیز رعایت شود. در این بین تبیین چارچوب بین‌المللی را در نظر گرفتیم چنانچه قرار است سال ۲۰۲۰ کنفرانسی با موضوع اکوتوریسم و توسعه پایدار با مشارکت UNWTO به میزبانی ایران برگزار شود. همچنین ایجاد مرکز جهانی صنایع دستی و گردشگری را در ایران با همکاری UNWTO درنظر داریم.
منبع: honari50

بیوگرافی بابک جهانبخش

بابک جهانبخش (با نام شناسنامه‌ای علی جهانبخش)، زاده ۱ فروردین ۱۳۶۲ برابر با ۲۱ مارس ۱۹۸۳ در بوخوم، آلمان) می‌باشد. بابک با همکاری با کارگردانان مطرح از جمله مجید فرهبد، محمد باقری، وحید امینی، عرفان خاکی اثرات زیادی را ارائه داد.


شروع فعالیت هنری

بابک جهانبخش نوازندگی پیانو را از ۵ سالگی زیر نظر استاد آلمانی در مدرسه موسیقی آزاد شهر بوخوم آلمان آغاز نمود و بعد از تحصیلات پدرش و بازگشت به ایران، علاقه خود را به موسیقی بیشتر دید و به صورت جدی تر موسیقی شرقی را دنبال کرد؛ و سپس به دنبال مدرک صدا گذاری موسیقی رفت و اولین کسی که او را به خواننده شدن تشویق کرد مجتبی میرزاده آهنگساز قدیمی بود. او دوره‌های آموزشی جدید را طی کرد و در سال ۱۳۷۶ و در سن ۱۴ سالگی، مجوز رسمی خود را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در آن زمان با تأیید محمدعلی معلم همراه بود دریافت کرد و در همان سال یک کار را برای صدا و سیما ضبط نمود.

بیوگرافی بابک جهانبخش

در سال ۱۳۸۲ تولید اولین آلبوم او شروع شد و در سال ۱۳۸۴ آلبوم “چی شده” را روانه بازار کرد و در همان سال هم به عنوان دومین پدیده سال انتخاب شد. او باانتشار آلبوم من و بارون وارد مرحله جدیدی از فعالیت هنری خود شد. ترانه «من و بارون» از این آلبوم به همراهی رضا صادقی خوانده شده‌است. این ترانه در فهرست صد ترانه برتر سال ۲۰۱۲ در رادیو جوان سیزدهم شد.

جوایز

برندهٔ تندیس بهترین قطعهٔ موسیقی پاپ، بخش کارشناسی، از اولین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی ما در سال ۱۳۹۱ برای قطعه من و بارون.
برندهٔ بهترین آهنگ تیتراژ برنامه‌های تلویزیونی در نوروز سال ۱۳۹۶ برای قطعهٔ بوی عیدی.

منبع: honarweb

راز خوش‌تیپی مریلا زارعی چیست

مریلا زارعی قطعا یکی از بهترین بازیگران زن سینمای ایران است. در کنار این ویژگی صفت یکی از خو‌تیپ‌ترین‌ها را هم باید به او داد اما راز خوش تیپی مریلا زارعی چیست. مریلا زارعی متولد سال 1353 است، یعنی او وارد میانسالی شده با این وجود هنوز تیپ و استایل خودش را حفظ کرده است. مهم‌ترین نکته درباره او این است که به‌هیچ‌وجه سراغ آرایش غلیظ نمی‌رود. از طرفی مریلا زارعی هرگز عمل زیبایی انجام نداده و ترجیح داده چهره‌اش طبیعی باقی بماند.

مریلا زارعی درباره زندگی هم نظر جالی دارد و می‌گوید: سینما به من آموخت ما هم مثل یخ فروشی هستیم که حاصل و دسترنج زندگی‌اش هر لحظه آب می‌شود؛ پس باید لحظات را قدر بدانیم و از آن به بهترین شکل بهره ببریم.

یکی از بزرگ‌ترین رازهای خوش‌تیپی مریلا زارعی زندگی سالم او است. این بازیگر زن همیشه ورزش می‌کند و همین هم باعث شده از تناسب اندام خارج نشود.

پیاده روی و دویدن جزو برنامه‌های هر روزه مریلا زارعی است. او علاوه بر این کار هر وقت فرصت کند سراغ بازی تنیس می‌رود.

همچنین بخوانید : ماجرای توهین صبا کمالی به ساحت مقدس امام حسین(ع)

نکته مهم دیگر طبیعی بودن چهره این بازیگر است طوری که حتی چین‌های صورتش را نیز دست نزده و همین طبیعی بودن به او وقار زیادی داده است. او درباره بحث زیبایی می‌گوید: همه ما بازیگران مراقبت‌هایی را از این باب در مورد خودمان داریم و من این مراقبت را نهی نمی کنم اما به نظرم اندازه این مراقبت باید به شکلی باشد که خدای ناکرده به نقش هایی که بازی می کنیم آسیبی نزند و این مرز باریک و نقطه حساسی دارد که باید لحاظ شود. . نگاه من این است که بازیگر برای این که خودش حس خوبی داشته باشد و بتواند با این حس خوب مسیر پیش رو را ادامه دهد بهتر است از خود مراقبت کند حالا چه به لحاظ جسمی و ظاهری و چه به لحاظ روحی و معنوی. در نتیجه، تصمیم گیری درباره این مسائل و سبک و سیاقی که هر کسی دارد به احساس شخصی خود بازیگر برمی گردد. به هر حال او هم یک زندگی طبیعی دارد و دوست دارد حس خوبی را در این زندگی تجربه کند.

لباس پوشیدن مریلا زارعی نیز بسیار موقرانه است و او را تا به حال با پوشش‌های عجیب و غریب و غیرمتعارف ندیده‌ایم. بزرگ‌ترین ویژگی مریلا زارعی در این رابطه این است که خوب می‌داند چه طور لباس‌هایش را ست کند. او می‌گوید: لباس پوشیدنم ارتباط مستقیم با حال و احوالم دارد. واقعیت این است من اصلا به این که الان چه شکلی دیده می شوم توجه نمی کنم. لباس پوشیدن من به حالم بستگی دارد.

مریلا زارعی ازدواج نکرده و در این باره گفته: شاید دلیل اصلی این باشد که کسی که دنبالش بودم پیدا نشد. با اینکه موقعیت‌های مختلف و زیادی داشتم اما من فکر میکنم ازدواج کردن یا نکردن افراد خیلی مهم نیست سالم و با کیفیت زندگی کردن آنها مهم است. من به بچه‌ها علاقه زیادی دارم و سه فرزند خواهرم مانند فرزندان خودم هستند و حساسیت من روی آنها به اندازه ملیکا است. من زندگی راحت و آرامی دارم و این زندگی را خیلی دوست دارم.

منبع : chehreha905

هنر هفتگانه جهانی چیست؟ آشنایی کامل با هنر اول تا هنر هفتم

با شنیدن یک موسیقی، چشم ها رو می بندید و به رویا فرو می روید، و با دیدن یک نقاشی خود را غرق در سیمای یک تصویر در خیال می کنید، یا حتی با تماشای یک تئاتر یا فیلم سینمایی، یک ایده را در ذهن خود مجسم می سازید. اما آیا برای شما سوال شده که این واژه بزرگ به نام هنر که طیف های زیادی را در زندگی ما شامل شده اند از موسیقی و نقاشی گرفته تا سینما و معماری، براستی به چه معنا هستند، یا به عبارت بهتر آیا به سراغ درک یکی از مفهومی ترین جنبه های زندگی انسان ها از دیرباز تاکنون پرداخته اید ؟

در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با جنبه های مختلف هنری و تعاریف برخاسته از آنها آشنا سازیم.

هنر به دلیل وسعت زمینه های فعال در آن به زیر شاخه های زیادی تقسیم می شود، اما یک دسته بندی کلی برای تمامی زمینه های هنری وجود دارد که به آنها اصطلاحا “هفتگانه های هنر” گفته می شود، که در این بخش به معرفی و توصیفی جامع از آنها خواهیم پرداخت.

هنر هفتگانه


هنر اول : هنر موسیقی

هنر هفتگانه

یکی از مهمترین ارکان زندگی امروزه شامل نوایی است که باعث ایجاد ارتباط یا حتی درک مفاهیم نانوشته می شود.

موسیقی از طبیعت گرفته تا ساخته های بشر، به طرق مختلف همیشه در سعی در ساخت فضایی برای هوشیاری و درک هر چه بیشتر موضوعات در زمینه های مختلف شده است.

از این رو تعاریف موسیقی به دو بخش علمی و هنری تقسیم می شود.

با یک تعریف جامع هنری در این زمینه می توان گفت: ” هنر موسیقی، راوی غرایز و هیجانات و حس درونی و زیبایی آنهاست، که به صورت روحی درک شده اند و به رشته نت های موسیقی تبدیل می شوند، به عبارت دیگر موسیقی زبان بیان احساسات است.”

اما احساسات زیبا همیشه در منشا خلق این آثار نبوده، از این جهت با توجه به اینکه حتی بسیاری از بزرگان سعی در معنی موسیقی به عنوان، یک صرف بیان کننده در احساسات باشد، این تعریف را ارائه دادند، در صورتی که با گسترده تر شدن این هنر شاهد سبک هایی هستیم که صرفا مفهوم زیبایی را مدنظر ندارند و سعی در ایجاد مفاهیم جدید هستند.

بدین سان تصمیم گرفتیم به دنبال یک مفهوم دقیق تر از این سر رشته بگردیم، که خوشبختانه پروفسور رابرت گرینبرگ استاد دانشگاه سانفرانسیسکو با ارائه تعریفی جامع و کامل به درک این موضوع کمک شایانی نمود.

پروفسور گرینبرگ هنر موسیقی را این چنین توصیف می کند: ” هنر موسیقی یعنی، صدا در زمان”

حال می توان گفت با هویت بخشیدن به این هنر به عنوان یک کانسپت جامع که در زمان و مکان و هر فرهنگی قابل درک می باشد، هم اکنون می توان گفت درک بهتری نسبت به فهم آن و ایجاد بستری برای رشد آن پیدا کرده ایم.


هنر دوم : هنر حرکات نمایشی

هنر هفتگانه

هنر نمایشی که تولد خود را در سده ۱۷ ام در بریتانیا شروع کرد، به معنای نشان دادن یک داستان یا مفهوم از دیدی حرکات فیزیک می باشد که می تواند به صورت فردی یا گروهی صورت پذیرد.

ابن شکل از هنر با ایجاد سبکی با تحرک زیاد سعی در خلق ارتباطی تنگاتنگ بین جسم و روح مخاطبان است، که بعضا با واکنش های فیزیکی آنها یا ایجاد اشتیاق برای داشتن حرکات فیزیکی مشابه زمینه را فراهم می سازد.

هنر نمایشی به دسته بندی های که در ادامه می پردازیم تقسیم می شوند.

۱٫رقص

ایجاد رقص های روحانی یا اجتماعی را که با حرکت فیزیکی بدن همراه است را میتوان تعریفی ساده از رقص نامید.

رقص به انواع مختلفی همچون: رقص باله، رقص آیینی، رقص بالروم، رقص فولکور تقسیم نمود.

۲٫اُپرا

یکی از بهترین تلفیق های سبک تصویرسازی داستانی به همراه موسیقی زنده را می توان سبک اُپرا نامید، که با فن ادبیاتی، بازیگری و طراحی دکور و کارگردانی خود به یکی از مهمترین تصویرهای موسیقی زنده بدل شده است.

۳٫سیرک

هنر هفتگانه

در اواسط قرن ۱۷ در حوزه سرزمین های غرب اروپا و در میان اراضی تحت سلطه رومیان، نوعی نمایش به معرض ظهور رسیده بود که به “سیرک” معروف شد.

سیرک، در واقع هنر ایجاد حرکات نمایشی مهیج و همراهی حیوانات با اینگونه از نمایشات است.

در نمایش های سیرک، اسب دوانی، حرکات آکروباتیک، دلقک ها، شعبده بازی و تردستی و حرکات نمایشی با استفاده از حیوانات رام شده و دست آموز وجود دارد، که به طرق مختلف انجام می گیرد.


هنر سوم : هنرهای ترسیمی

هنر هفتگانه

هنر ترسیمی، با ایجاد نگاره های مختلف از طریق به تصویر کشیدن زوایای مختلف یک موضوع واحد یا در بعضی موارد تلفیق موضوعات با یکدیگر، مفهوم خود را به مخاطب القا می کند.

هنر ترسیمی را به عبارت دیگر با عنوان هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز می شناسند.

هنر نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، کلاژ، عکاسی و خطاطی همچنین هنرهایی که در رسته ای از این قالب ها خود را جای می دهند را، می توان به عنوان یک هنر ترسیمی تلقی نمود.

هنرمند در هنر ترسیمی در تلاش است، با استفاده از ابزار هنری و رسم، که فرمی دیگر از هنرهای تجسمی نیز محسوب می شود، مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب بیان کند.


هنر چهارم : هنرهای تجسمی

هنر هفتگانه


هنرهای تجسمی را می توان، هنری وابسته به حس بصری دانست که مخاطب را با توجه به این ویژگی، تحت تاثیر قرار می دهد.

از هنرهای تجسمی با نام هایی دیگر همچون هنرهای بصری یا هنرهای دیداری نیز یاد می شود.

هنرهای تجسمی را می توان به عنوان خط الرسمی برای زمینه های معماری، دکوراسیون، مجسمه سازی، کاریکاتور، طراحی لباس، شیشه گری، صنایع دستی و بسیار از هنرهای دیگر، از آن یاد کرد.

هنرهای تجسمی را به سبب گستردگی قلمرو آن در هنر، به عنوان یکی از مهمترین ارکان هنری محسوب می شود که، موقعیت های مختلف به اصطلاح “نقاط” را در یک مجموعه و اتصال آنها به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد.

از اتصال نقاط به یکدیگر و ایجاد اشکال و ترکیب آنها به بهترین نحو ممکن به عنوان “تناسب طلایی” نیز یاد می شود.

عناصر در نیروهای بصری نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

۱٫بخش فیزیکی که به طور کاملا قابل لمس، قابل مشاهده هستند مانند: خط، سطح، رنگ، شکل، اندازه.

۲٫بخش دوم بر توانایی هنرمند تکیه دارد و به کیفیت بصری نیز معروف است که، حاصل هنرورزی یک هنرمند و استعداد و توانایی های شخصی وی در ترکیب این عناصر است مانند: تناسب، تعادل، هماهنگی، کنتراست که، این عوامل باعث ایجاد پایه های قوی در هنرهای تجسمی و اشکال می گردد.


هنر پنجم : هنرهای ادبی

هنر هفتگانه

ادبیات را می توان نماد تمام قد از ابعاد مختلف جامعه و فرهنگ گذشته و حال آن دانست.

ادبیات از دیرباز بهترین راه برای انتقال احساسات و ایجاد ارتباط با دیگر انسان ها بوده است، از این رو انسان ها در طول تاریخ تصمیم می گیرند جلوه ای جدید به این رابطه باستانی بدهند.

در معنای لغوی کارشناسان حوزه ادبی جهان، ادبیات را “دانش فرهنگی” ترجمه کرده اند.

هنرهایی همچون نویسندگی، شعر، داستان، سفرنامه، فیلمنامه و بسیاری از مشتقات دیگر در این زمینه از هنر را می توان جزئی از هنر ادبیاتی نامید.

این هنر با تکیه بر روح یک شخص یا جامعه به تحریر می رسد و وظیفه بیان و انتقال این مفاهیم جسمانی و یا روحانی را با جلوه ای متنوع از آثار روزمره، عهده دار می باشد.

بنابر این ما می توانیم راه های رسیدن به این هنر را به سه دسته :

. هنر خوب حس کردن (به ویژه خوب دیدن و خوب شنیدن)

۲٫هنر خوب اندیشیدن

۳٫هنر خوب نوشتن

تقسیم کنیم که با ارکان همچون نحوه پیام رسانی می توان ترکیبی کامل برای ایجاد یک مفهوم را ایجاد نمود.


هنر ششم : هنرهای نمایشی

هنر هفتگانه

در گام مخاطبان قبل از ورود به این حوزه متوجه مشابهت هنر دوم و هنر ششم می شوند که باید گفت از جهاتی هم می توان این دو را مشابه دانست اما به طور کلی می توان، تنها وجه مشابه آنها را ارکان فیزیک در نمایش دانست.

هنرهایی همچون هنر تئاتر، اجرای نمایشنامه و داستان و شعرسرایی و همچنین مشتقات اینگونه از هنر را، هنر نمایشی دانست.

به طور کلی این هنر را به عواملی همچون نقش، تماشاگر، زمان اجرا، متن و محل نمایش و عواملی این دست وابسته دانست که، در کنار یکدیگر به عنوان یک تلفیق مفهومی به ایفای نقش و یک داستان برای مخاطب بدل می شوند.

تئاتر در معنای لغوی به معنای “تماشاخانه” می باشد که، ریشه و مدل مدرن این نوع از مدرنیزاسیون هنری به سده های گذشته در قرون ۱۷ برمی گردد.

نمایش های زنده، نمایش های عروسکی، پانتومیم ها، نمایش های اپرا و آیینی و نمایش های از این دست را، می توان سرآغازی برای ایجاد یک تحول بزرگ در جامعه مدرن و هنری نامید.

کارشناسان در حوزه هنرهای نمایشی سرچشمه بوجود آمدن این چنین هنری را مناسک و فرهنگ های آیینی و همچنین داستانسرایی می دانند.

به گفته دانشمندان در این حوزه ” یکی از برجسته ترین خصوصیات در انسان ها برقراری ارتباط از طریق قصه ها و گوش کردن و به خاطر سپردن آنها و پند دادن و گرفتن در قالب آنها است”

معمولا آثار در این بخش به سه دسته کلی واقع گرا، ملی، مدرن تقسیم می شود، که هر کدوم به روایت اشخاص، فرهنگ ها، یا زوایای اخلاقی و غیر اخلاقی یک تفکر و یا سنت می پردازد.


هنر هفتم : هنرهای سینما

هنر هفتگانه

سینما را باید نقطه عطف و تکامل تمامی هنر در کنار یکدیگر و تلفیق آنها دانست.

سینما که در معنای لغوی خود به معنای “حرکت” است، اما در اصطلاح مدرن آن به معنی ترکیب تصاویر متحرک و جان بخشیدن به داستان به وسیله این تصاویر برای درک بهتر آن برای تماشاگران است.

سینما سعی کرده تا با کار بر روی جنبه های مختلف زندگی بشری از واقع گرایانه تا فراواقع گرایانه به نقطه ثقلی در مضمون یک فهم کلی برسد.

به عبارت دیگر با دسته بندی سبک های مختلف سینمایی که آنها را با نام ژانر می توان شناخت، روحی تازه و روایاتی متفاوت را به تصویر می کشد.

این روایات یا طرز تفکرها می توانند از تاریخ تا هنر و از یک ایده سورئال تا یک فلسفه رئالیسم را دربرگیرند، که این ایده به تصویر کشیدن بنا بر توانایی تولید کنندگان آن می تواند شامل جنبه های مختلفی از بکارگیری هنرهای ترکیبی در آن شود.

به نوعی باید اذعان نمود، سینما برای القای جنبه های مختلف و ارزش های مادی و غیرمادی، و همچنین نحوه ارتباط و برطرف سازی مشکلات و الگوهای زندگی، با نقشی پررنگ تر از قبل در زندگی ما ایفای نقش می کند.


منبع : artpress

یادداشت پرویز جاهد در مورد روز ملی سینما و آرزوهای ما

بیست و یکم شهریور، روز ملی سینماست. حقیقتاً دلیل اینکه چرا این روز را به عنوان روز ملی سینما انتخاب کردند را نمی دانم. هرچه در تاریخ سینمای ایران جستجو کردم مناسبت خاص و مهمی برای نامیدن این روز به عنوان روزملی سینما نیافتم. مظفرالدین شاه قاجار در روز هفدهم تیر ماه 1279 به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاس‌باشی به تماشای دستگاه سینماتوگراف برادران لومیر در پاریس رفت. همچنین شاه قاجار و مشاور سینمایی او در روز 23 مرداد 1279 به تماشای جشن گل در اوستاند بلژیک رفتند و آنجا عکاس‌باشی از شاه فیلمبرداری کرد.

آنها دستگاه فیلمبرداری و نمایش فیلم را نیز از شرکت گومون فرانسه خریداری کرده و با خود به ایران آوردند تا شاه قاجار بتواند از همسران و نوکرهایش در دربار و اندرونی فیلمبرداری کرده و تماشا کند و لذت ببرد. هیچ تاریخ دقیقی برای ورود این دوربین به ایران نیز ذکر نشده و به فرض اگر بیست و یک شهریور روز وارد کردن نخستین دوربین فیلمبرداری توسط پادشاه قاجار و عکاس‌باشی به ایران باشد، هیچ اتفاق مهمی از نظر تاریخی محسوب نمی‌شود چراکه این دوربین هیچ نقشی در ثبت زندگی مردم و شکل‌گیری سینما به مفهوم واقعی کلمه در ایران نداشته است. واقعاً نمی‌فهمم که چرا باید از میان این همه روزهای مهم و به یادماندنی در تاریخ سینمای ایران، روز ورود دوربین فیلمبرداری به وسیله شاه نکبتی قاجار به عنوان روز ملی سینما انتخاب و نام‌گذاری شود.

وقتی به تاریخ سینمای ایران و روزی به نام روز ملی سینما فکر می‌کنم، مجموعه‌ای از رویدادها، آدم‌ها و فیلم‌های خوب و بد در ذهنم رژه می‌روند.

این روز برای من از یک سو یادآور هم? آن اتفاق‌های خوبی است که در سینمای ایران افتاده؛ از تأسیس گراند سینما گرفته تا ساخته شدن نخستین فیلم ناطق ایرانی، از آوانس اوگانیانس و مدرسه آرتیستی سینما تا تأسیس کانون ملی فیلم به همت فرخ غفاری، از شکل‌گیری استودیو فیلم گلستان تا ساخته شدن نخستین فیلم‌های مستند واقعی سینمای ایران در این استودیو، از انتشار نخستین نشریات سینمایی تا نوشته شدن نخستین نقدهای فیلم جدی و قابل‌اعتنا به وسیله طغرل افشار، از محصولات استودیو پارس فیلم تا هوشنگ کاووسی و مبارزه خستگی‌ناپذیرش با فیلمفارسی، از ابراهیم گلستان و «خشت و آینه‌»اش تا فرخ غفاری و «شب قوزی‌»اش، از «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد تا «باد جن» ناصر تقوایی، از فریدون رهنما و «سیاوش در تخت جمشید» تا ناصر تقوایی و «آرامش در حضور دیگران»، از مسعود کیمیایی و قیصر تا داریوش مهرجویی و «گاو»ش، از «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث تا «رگبار» بهرام بیضایی، از «مغول‌ها»ی پرویز کیمیاوی تا «چشمه‌»ی آربی اُوانسیان، از «آن شب که بارون اومد» کامران شیردل تا «جام حسنلو»ی محمدرضا اصلانی، از «تنگسیر» امیر نادری تا «سوته دلان» علی حاتمی، از «مسافر» عباس کیارستمی تا «شازده احتجاب» بهمن فرمان آرا، از جشنواره‌ی جهانی فیلم تهران تا جشنواره‌ی فیلم فجر، از پروانه معصومی تا سوسن تسلیمی، از سینما شهر فرنگ تا سینما آزادی، از «برای آزادی» حسین ترابی تا «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، از «اشباح» رضا میرلوحی تا «خط قرمز» کیمیایی، از «دستفروش» محسن مخملباف تا «آن سوی آتش» کیانوش عیاری، از «مادیان» علی ژکان تا «ناخدا خورشید» تقوایی، از نخل طلای عباس کیارستمی تا شیر طلایی جعفر پناهی و تا اسکار اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» و …

اما از سوی دیگر این روز برای من، یادآور برخی رویدادها و پدیده‌های غم‌انگیز و تلخ در تاریخ سینمای ماست؛ از مخالفت شیخ فضل‌الله نوری و روحانیون و آدم‌های مذهبی متعصب با سینما گرفته تا شکل‌گیری دستگاه سانسور و ممیزی وزارت فرهنگ و هنر، از نابودی نسخه اصلی «جنوب شهر» فرخ غفاری تا توقیف فیلم گاو مهرجویی، از مرگ زودهنگام فریدون رهنما تا تصادف مرگبار فروغ، از آتش زدن سینماها در جریان انقلاب تا ممنوعیت اکران فیلم‌های خارجی در ایران، از حذف ستاره‌ها و محدودیت‌های اعمال شده در زمینه نمایش تصویر زنان تا هم? تلاش‌های متحجران برای تعطیلی سینما در ایران، از بسته شدن خانه‌ی سینما و تلاش برای سلطه‌ی دولت بر سینما تا سانسور و توقیف فیلم‌ها، از اعمال فشار بر سینماگران مستقل و خانه‌نشین شدن بسیاری از آنها تا مهاجرت اجباری آنان و …

امروز بیش از یک قرن از ورود سینما به ایران می‌گذرد اما سینمای ایران همچنان با چالش‌های روزهای نخستین شکل‌گیری‌اش مواجه است. اقتصاد دولتی سینمای ایران و کنترل و نظارت همه جانب? دولت بر پروس? تولید و اکران فیلم‌ها، وجود مافیا و زد و بندهای پشت پرده، فساد مالی و رانت‌خواری، پول‌شویی و تزریق پول‌های کثیف به سینما، خودی و ناخودی کردن سینماگران و حمایت‌های مالی و تجهیزاتی از فیلم‌های سینماگران نورچشمی و عزیزدُردانه و سانسور و ممیزی و فشار بر سینماگران مستقل، تنها بخشی از مشکلات جدی سینمای ایران است.

از سوی دیگر، گرایش به ابتذال و لودگی و الگوبرداری‌های سطحی از محصولات هالیوودی و هندی و سریال‌های ترکی، ستاره سالاری و نقش قدرتمند سلبریتی ها و بازیگران پول‌ساز در پروسه‌ی تولید فیلم، بحران خلاقیت در فیلمنامه نویسی و بازتولید مضامین فیلمفارسی های سابق در قالب جدید، به انحراف کشیده شدن فرهنگ نقد فیلم و تبدیل شدن منتقدان به مبلغان و مسئولان روابط عمومی فیلم‌ها و همچنین کمبود جدی سالن‌های سینما، مشکلات دیگری است که سینمای امروز ایران با آن درگیر است.

به گمان من تنها زمانی می‌توان به نظام سینمایی سالم و مطلوبی دست یافت که مناسبات اقتصادی سالمی بر سینما حاکم باشد، سینمایی که در آن نقش نظارتی دولت بر تولید و نمایش فیلم، به حداقل برسد، ممیزی و سانسور حذف و امنیت شغلی هم? دست اندرکاران سینمایی از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا بازیگران و عوامل فنی تولید تأمین شود.

سینمایی که در آن سرمایه و امکانات، به شکلی عادلانه و قانونمند و بر مبنای لیاقت‌ها و توانایی‌های سینمایی و نه بر اساس زد و بندها و روابط سیاسی یا خویشاوندی، توزیع شود، سینمایی که آزادی بیان سینماگران مستقل را به رسمیت بشناسد و هیچ فیلمی در آن به خاطر درون‌مای? انتقادی یا گرایش‌های سیاسی و مذهبی سازنده‌اش توقیف نشود. سینمایی که تهیه‌کنندگان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، به قوانین و مقررات آن اعتماد کرده و بتوانند با دلگرمی و اطمینان به آینده، بر روی فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

این‌ها بخشی از آرزوهای هر دل‌سوخته‌ی واقعی سینمای ایران است؛ اما علاوه بر این‌ها، آرزوی شخصی من اعتلای فرهنگ سینمایی و جدی گرفته شدن فرهنگ نقد فیلم و عمیق‌تر شدن مطالعات سینمایی در ایران است. این امید وجود دارد که نسل امروز با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردهای نسل‌های گذشته، آگاهی‌اش را در این زمینه ارتقا بخشیده و با پشتوانه فکری و هنری قوی‌تری برای آیند? سینمای ایران و توسع? آن قدم بردارد. البته اگر بدخواهان سد راهشان نشوند و آنها را مأیوس و دلسرد نکنند.

منبع: cinema24

بیوگرافی کامل مرجانه گلچین

مرجانه گلچین بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۴۷ در رشت می باشد .بد نیست بدانید او برادر زاده نادر گلچین خواننده موسیقی می باشد و نادیا گلچین دختر عموی او بود .از فیلم های این بازیگر می توان غزاله , شاباش , واقعیت پوشالی , آرماندو , نفس گرم و سه دونگ سه دونگ را نام برد . برای آشنایی بیشتر با این بازیگر با ما همراه باشید.


آشنایی با مرجانه گلچین بازیگر

مرجانه گلچین (زادهٔ ۲ اسفند ۱۳۴۷ در تهران)، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی خواهر منیژه گلچین (بازیگر) و دخترعموی نادیا دلدار گلچین (بازیگر) است.

گلچین در نوجوانی به هنرستان موسیقی رفت و در رشته تخصصی نوازندگی تئاتر فارغ‌التحصیل شد. او با تشویق خواهرش منیژه که در آن زمان بازیگر بود به بازیگری در تئاتر پرداخت.

با بازی در مجموعه تلویزیونی «آئینه» پا به تلویزیون گذاشت و پس از آن در چند سریال تلویزیونی دیگر و در سینما به ایفای نقش پرداخت.

مرجانه گلچین بعد از چندی به عضویت گروه تئاتر ملی به سرپرستی آقای هاتفی درآمد و به اتفاق گروه به خارج از کشور اعزام شد.

مرجانه گلچین سپس پیشنهاد بازی در مجموعه ی تلویزیونی «آئینه» را پذیرفت و بعد از پایان این مجموعه در چند سریال پی در پی حاضر شد و در سینما نیز به عنوان بازیگر فعال حضور پیدا کرد.

مرجانه گلچین در نیمه دوم دهه شصت بازیگر معروف و مشهور سریالهای تلویزیون بود و اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد توانست چهره قابل قبولی در میان عامه تماشاگران از خود به نمایش بگذارد. مرجانه گلچین از سال ۱۳۶۸ و بعد از بازی در مجموعه تلویزیونی «ازدواج پر ماجرا»، تا سال ۱۳۸۵ از تلویزیون دور بود.

بالاخره بعد از ۱۳ سال با مجموعه تلویزیونی «زیرزمین» به تلویزیون بازگشت. او در دهه ۷۰ بیشتر به سینما پرداخت اما در عرصه سینما هم چندان پر رنگ ظاهر نشد. بالاخره بعد از مدت‌ها رضا عطاران با سریال «بزنگاه» این بازیگر را به دوران اوج خود بازگرداند.

شاید بازی او در فیلم های «شب بیست و نهم» و «چشم هایم برای تو» در ذهن مخاطب عام مانده باشد. او در سالهای ۷۴ و ۷۵ و بخصوص با بازی در فیلم «کریم آتشی» ضعیف ترین و یا شاید بدترین نمره را در کارنامه خود ثبت کرد.

فیلم های مرجانه گلچین

سینما

غزاله (محسن شاه محمدی) (۱۳۹۵)

شاباش (۱۳۹۵)

واقعیت پوشالی (۱۳۹۲)

خنده در باران (داریوش فرهنگ) (۱۳۸۹)

شیرین (۱۳۸۷)

متهم (۱۳۷۵)

دام (۱۳۷۴)

سلام به انتظار (۱۳۷۴)

و…

مجموعه تلویزیونی

آرماندو

شب عید

نفس گرم

دزد و پلیس

نقطه سر خط

سه دونگ، سه دونگ

و…

بیشتر بدانید مرجانه گلچین: هنوز همان مرجانه ام

همان مرجانه ام

این که می گویید بعد از گذشت سال ها چه تغییری کردم، باید بگویم تغییر خاصی به لحاظ رفتاری نکردم. عمده ترین تغییری هم که در من ایجاد شده بر اثر گذر زمان بوده است، مثل هر فرد دیگری گذر زمان باعث شده که در قیاس با گذشته شیطنت هایم کمتر می شود و با خونسردی بیشتری رفتار کنم.

طعم دو جنس شهرت! را چشیدم

طی سال های اخیر من طعم دو جنس متفاوت شهرت را چشیده ام، در دهه شصت به خاطر بازی در فیلم های درام بیشتر من را به عنوان یک ستاره جوان می شناختند اما خب بعد از مدتی وقفه و حضور دوباره در عرصه بازیگری با سریال «بزنگاه»، مسیر حرفه ای من تغییر پیدا کرد و من نقش زن هایی را بازی کردم

که تا به آن روز، نظیرش کمتر در تلویزیون دیده می شد. این نقش هم به مانند نقش های گذشته حسابی به دل مخاطبان نشست و باعث شد که من شهرت را از جنس جدیدی تجربه کنم، این بار هم مثل دهه شصت مخاطبان بازی های من را دوست داشتند و به کارهایم توجه نشان می دادند.

از مردم انرژی مثبت می گیرم

در هر دوره ای که شهرت را تجربه کردم، ارتباط با مردم برای من جذاب بود. آنها من را دیگر جزوی از اعضای خانواده شان می دانند و با عشق و علاقه خاصی با من رفتار می کنند. همین موضوع باعث می شود که به آنها احساس نزدیکی بیشتری کنم و یک جورایی خودم را بدهکار محبت هایشان بدانم. هر وقت که لطف و محبت آنها را می بینم واقعا انرژی می گیرم.

دلیل بچه دار نشدن مرجانه گلچین

مادر نشدم!!

«من مادر نشدم.» این جمله شاید خیلی کوتاه باشد اما تصمیم گیری برای آن کار راحتی نبود اما تصمیمی بود که گرفتم. دلیلش هم این بود که من عاشق کارم بودم و این وقف بودن در کار با مسئولیت مادری ام در تضاد بود. به خودم می گفتم بچه رسیدگی و پرستاری می خواهد و نمی توان او را به بهانه کار به حال خود رها کرد.

مگر می شود یک شمالی دستپختش بد باشد

شمالی ها دستخپت شان خوب است، این را هر کسی که یک بار مهمان سفره یک شمالی باشد، تایید می کند؛ درست به خاطر همین قانون هم باید بگویم من دستپختم خوب است. البته بخشی از این موضوع به این خاطر است که من با عشق و علاقه خاصی غذا درست می کنم

و معمولا برای این کار وقت می گذارم، شاید به خاطر همین هر کسی دستپخت من را می خورد از آن تعریف می کند هر چند که برخی ها می گویند این دستخپت خوب در ما، ریشه وراثتی دارد چون مادر و خواهرهای من هم دستپخت خوبی دارند. همچنین من عاشق پخت غذاهای ایرانی هستم و در خانه ام هم همیشه غذاهای ایرانی درست می کنم.

عاشق سبزیجاتم

من به طبخ غذا در خانه اهمیت زیادی می دهم، حس می کنم غذا درست کردن در خانه ضمن ارزش سلامتی، باعث می شود که شما از بیماری دور شوید و از همه مهمتر باعث می شود که اعضای خانواده هم دور هم جمع شوند، شاید به خاطر همین موضوع هست که همیشه سعی می کنم در خانه غذا درست کنم و کمتر به رستوران بروم.

مادرم از اهالی رشت و پدرم از اهالی زنجان است

در آخرین جشن حافظ که به همت «علی معلم» برگزار شد، مرجانه گلچین تندیس «بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی» را به خاطر بازی در مجموعه شاهگوش، دریافت کرد. مرجانه خانم قبل و بعد از مراسم توسط سینما دوستان محاصره و گرفتار شد و چپ و راست امضا داد و عکس گرفت، ایرانی ها با بازی های او خاطرات زیادی دارند… «مرجانه خانم موفق باشی»

بازیگری جلوی موسیقی را گرفت

رشته تحصیلی من موسیقی است و به همین خاطر بعد از بازیگری به موسیقی علاقمندم، هر چند که وقف شدن من در بازیگری باز هم مانع از آن شد که به موسیقی به شکل حرفه ای بپردازم. همانطور که می دانید، من در دانشگاه موسیقی تئاتر خواندم و فارغ التحصیل شدم.

چرا از ایران رفت؟

مرجانه خانم می گوید: «سال ۷۴ بود که آخرین فیلم سینمایی ام را کار کردم و تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل از ایران بروم و در انگلیس ساکن شوم چرا که دوتا از برادرهایم و خواهرم همانجا زندگی می کنند.

مدتی آنجا بودم اما دلتنگ شدم. نظرم برگشت و دوباره برگشتم و فعالیتم را شروع کردم منتهی در تمامی این مدت که کار تصویر نمی کردم، در تئاتر و رادیو فعالیت داشتم البته هر وقت که به ایران می آمدم.»

۲ عزیز زندگی من

مرجانه خانم می گوید: «این روزها زندگی من به دو عزیزم اختصاص دارد. یکی مادرم که دوست داشتنی ترین و مهمترین آدم زندگی ام است و من با افتخار و عشق، بیشتر ساعات روزم را به مراقبت از ایشان می پردازم.

عزیز دیگر من حرفه ام است. عاشق کارم هستم و از کودکی می دانستم تنها شغلی که دوست دارم و خواهم داشت، بازیگری است. بسیاری از همکارانم بعد از مدتی که به این حرفه پرداختند، وارد کارهای دیگری شدند یا در کنار آن، به کارهای دیگری مثل کارگردانی و طراحی صحنه و … هم پرداختند

اما من همیشه فقط بازیگر بودم و خواهم بود. بازیگری کار بسیار سختی است. ساعات کار ما طولانی و فشرده و در مکان های مختلف است. بیشتر وقت ها شب کار هستیم اما همین که بعد از پخش سریالی، مردم وقتی من را در کوچه و خیابان می بینند و از کار تعریف می کنند و خسته نباشید می گویند،

برایم یک دنیا ارزش دارد و همه خستگی ها و سختی ها را از یادم می برد.


منبع: chehreha95

اقوام، آداب و رسوم ایرانی را به «تازه‌شو» می‌آوریم


سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش جوان «تازه‌شو» عنوان جدید یک برنامه تلویزیونی است که از ۲۵ اسفندماه تا ۲۵ فروردین‌ماه به مدت ۲۵ دقیقه روی آنتن شبکه ۲ سیما خواهد رفت. به گفته محمد احتشام تهیه‌کننده این کار قرار است گروه «تازه‌شو» بعد از پخش نوروزی، فصل دوم این برنامه را در اردیبهشت‌ماه تولید کند. در فصل دوم پررنگ‌تر روی اقوام، آداب و رسوم تمرکز می‌شود و این اتفاق در قالب جشنواره‌ای و زمان ۴۵ دقیقه می‌افتد.

عرفان احتشام که پیش از برنامه «تازه‌شو» کارگردانی «مستند مرضیه هاشمی» را بر عهده داشت نیز درباره این برنامه تلویز‌یونی گفت: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که ما در تازه‌شو قصد داریم حال مردم را تغییر دهیم و کمی بیننده را از حال و هوای تحریم‌ها و سختی‌ها بیرون بیاوریم. باید گفت: کلیشه در این برنامه دیده نخواهد شد و تازه‌شو از شعارزدگی فاصله خواهد داشت.

سعی شده است این برنامه تعاملی باشد و با مخاطبان ارتباط داشته باشیم. احتشام افزود: در این برنامه مخاطب شاهد آیتم نمایشی و انیمیشن خواهد بود و تیم تولید تازه شو سعی کردند در همه این آیتم‌ها به مردم شادی تزریق کنند. جدا از بحث محتوایی، در بحث فرمی این برنامه تلاش کردیم تازه شو از فضای تلویزیونی بیرون بیاید و مخاطب کار جدیدی را از تلویزیون ببیند. سرپرست نویسندگان این برنامه «امیر قاسمی» است و نویسندگان تازه‌شو همگی تلاش کرده‌اند آیتم‌های طنز خیلی ریشه دار و با مفهومی بنویسند.

مسعود محمدی» یکی از تهیه‌کنندگان این برنامه عنوان کرد: برنامه تلویزیونی تازه‌شو اصلاً دید سیاسی ندارد و نخواهد داشت، همه مخاطبان سیما با هر طرز فکری می‌توانند بیننده برنامه ما باشند چراکه ما آرام‌آرام سراغ آموزش مسائل فنی می‌رویم که مخاطبان ما مبتلا‌به هستند و نمی‌دانند باید چگونه با این اتفاقات مواجهه داشته باشند، به همین‌خاطر از یک روبات به نام «زود کمک» هم رونمایی خواهیم کرد که او به کمک کارشناسی و ارتقای فنی مخاطب می‌رود.

تا به حال چنین افزودنی‌های آموزشی و کارشناسی به مخاطب القا نشده و ما جلوی یکسری هزینه‌های بی‌موردی که مخاطب از روی ندانستن و اشراف نداشتن نسبت به مسائل فنی انجام می‌دهد را می‌گیریم.


منبع: جوان آنلاین

10 فیلم کمدی برتر ایران در دهه هفتاد/ از مرد عوضی تا کلاه قرمزی و پسرخاله

10 فیلم کمدی برتر ایران در دهه هفتاد/ از مرد عوضی تا کلاه قرمزی و پسرخاله


معمولا بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی در زمان اکران خودشان جزو پرفروش‌ها شده‌اند. نگاهی به بهترین کمدی های ساخته شده در دهه هفتاد داریم. هر دهه حدود ۱۰ کمدی قابل ملاحظه داشتیم که می‌شود از آن‌ها به عنوان بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی نام برد.

جیب‌برها به بهشت نمی‌روند


بهشت

  • محصول ۱۳۷۰
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • کمدی دیگری که باز هم ستاره‌اش علیرضا خمسه است و البته این‌بار زوج او و غلامحسین لطیفی با هم ستون‌های خنده‌آور فیلم‌اند. آتنه فقیه‌نصیری و حمیده خیرآبادیهم همان نقش‌های همیشگی‌ زنان در فیلم‌های آن دهه را دارند. زنانی نسبتا منفعل که واقعا در درام فیلم نقش چندان مهمی ندارند.

  • ابوالحسن داوودی با همین فیلم نشان می‌دهد که در کمدی اصولا نگاه خوبی دارد. فیلم داستان یک فروشنده دستفروش و دوره‌گرد است که اسمش دلشاد است اما آدم گرفتاری است که اجاره خانه‌اش عقب افتاده و حالا باید به روش‌های جدید متوسل شود تا پول دربیاورد. در نهایت سراغ راهی می‌رود که برای شخصیتی مثل او عجیب‌ترین راه است.

  • فیلم البته الان به اندازه سالی که اکران شد بیننده را نمی‌خنداند اما به هر حال جزو کمدی‌های مهمی است که بیشتر تحت‌تاثیر فضای کمدی‌های دهه شصت است.

  • دیگه چه خبر؟

خبر

  • محصول ۱۳۷۰
  • کارگردان: تهمینه میلانی
  • هنوز هم خیلی از منتقدان معتقدند که این بهترین فیلم تهمینه میلانی است. فیلمی که در آن از مایه‌های فمینیستی خبری نیست و به جایش برداشت شوخ‌طبعانه‌ای از زندگی دختر جوانی دارد که در خانواده‌اش روحیه‌اش کمتر درک می‌شود و اتفاقا برادر همراه دوست‌داشتنی دارد. دختر جوان عاشق اختراع کردن است اما اختراعاتش اغلب اوقات با شکست روبه‌رو می‌شوند. تا این که یک دستگاه به دردبخور اختراع می‌کند: دستگاهی که می‌تواند فکر دیگران را بخواند. دختر که عاشق مدیرعامل شرکتی شده که در آن کار می‌کند موفق می‌شود بعد از کلی رویا‌پردازی دل مدیرعامل را به دست بیاورد.

  • بازی ماهایا پطروسیان در نقش دختر جوان عالی است و تهمینه میلانی هم کارگردانی روان و خوبی دارد.

دو نفر و نصفی

2

  • محصول ۱۳۷۰
  • کارگردان: یدالله صمدی
  • می‌شود گفت آخرین فیلم صمدی است که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. صمدی از روی کتاب «سه مرد و یک سبد» نوشته کولین سرو اقتباس آزادی از آن قصه را جلوی دوربین برد. در سینما زیاد داریم فیلم‌هایی که مشابه این قصه را دارند. نوزاد و کودکی که گم شده و مردانی که چیزی از مادرانگی ندارند پیدایش می‌کنند و با آمدن کودک زندگی‌شان عوض می‌شود.

  • فرامرز قریبیان، علیرضا خمسه و آتنه فقیه‌نصیری بازیگران فیلم هستند. حضور فرامرز قریبیان در این کمدی جالب است چون او اکثرا به عنوان بازیگر نقش‌های جدی دراماتیک شناخته می‌شد.

  • «دو نفر و نصفی» فیلم سبک و مفرحی است درباره مادری که دختربچه‌ی یازده ساله‌اش به اسم پریسا را به پارک می‌برد و دخترک با کالسکه‌اش گم می‌شود. دو مرد او را پیدا می‌کنند و دل‌شان می‌سوزد و سعی می‌کنند تا پیدا شدن مادر دخترک از او مراقبت کنند. طبعا این مردهای مجرد چیزی از بچه‌داری نمی‌دانند و همین لحظات شوخ‌طبعانه‌ای را رقم می‌زند.

  • الو الو من جوجوام

الو

  • محصول ۱۳۷۲
  • کارگردان: مرضیه برومند

یک فیلم کودک بامزه دیگر از مرضیه برومند که از عروسک‌های جوجه و گربه‌ی محبوب سریال دوست‌داشتنی «خونه مادربزرگه» به عنوان کاراکترهای اصلی استفاده کرده است. ماجرا بر سر یک گردنبند است که مادربزرگی می‌خواهد آن را به نوه‌اش ریحان ببخشد اما این‌ وسط مخالفان سرسختی هم هستند از جمله نیمتاج دختر خانم بزرگ و پسرش که چشم‌شان دنبال گردنبند است و سعی می‌کنند با کمک دو دزد گردنبند را بدزدند. موفق هم می‌شوند اما موقع فرار دزدها سوار ماشین یک عروسک‌ساز می‌شوند که از قضا عروسک‌هایی که ساخته در ماشین هستند.

عروسک‌ها می‌خواهند خودشان و گردنبند را از دست دزدها نجات بدهند و یک ماجراجویی بامزه آغاز می‌شود که یک سر آن عروسک‌های بامزه‌اند و طرف دیگر آدم‌بد‌های قصه.

در طول این سال‌ها مرضیه برومند نشان داده که هیچ‌کس به خوبی او نمی‌تواند فیلم‌های عروسکی بامزه بسازد.

همسر

همسر

  • محصول ۱۳۷۲
  • کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

از من بپرسید این بهترین فیلم مهدی فخیم‌زاده است و یکی از بهترین بازی‌های کارنامه فاطمه معتمدآریا. مردی با بازی مهدی هاشمی به همراه همسرش با بازی فاطمه معتمدآریا در یک شرکت دارویی کار می‌کنند. مرد معاون مدیرعامل است و زن یکی از آن کارمندانی که دائم دنبال حق و حقوق است و جار و جنجال در شرکت راه می‌اندازد و مدیرعامل همیشه مرد را صدا می‌زند که همسرش را از دفتر مدیریت بیرون ببرد. در نهایت با پیگیری‌های زن و یکی از دوستانش معلوم می‌شود که مدیرعامل اختلاس کرده است.

زن به پلیس گزارش می‌دهد و مدیرعامل برکنار می‌شود. در حالی که مرد انتظار دارد به عنوان معاون مدیرعامل که به زن هم در اثبات ماجرا کمک کرده مدیرعامل شود، هیات‌مدیره زن را به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌کنند. این انتخاب زندگی زناشویی زن و مرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد چون مرد طاقت ریاست همسرش را ندارد.

ریتم خوب فیلم، بازی درخشان معتمدآریا و مهدی هاشمی و فیلمنامه‌ی شیرین همه عواملی هستند که «همسر» را تبدیل به یکی از کمدی‌های خوب سینمای ایران می‌کنند.

آدم برفی

برف

  • محصول ۱۳۷۳
  • کارگردان: سید داود میر‌باقری
  • الان ممکن است همه داوود میرباقری را با سریال‌های عظیم مذهبی که ساخته به یاد بیاورند یا حتی با سریال کمدی شکست‌خورده «شاهگوش» در شبکه نمایش خانگی اما داوود میرباقری سازنده یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران است.

  • چه مناقشه‌هایی که بر سر این فیلم به پا نشد. به سینماهای نمایش‌دهنده فیلم حمله شد و فیلم را از اکران پایین کشیدند. همه این هیاهوها نه به خاطر سوژه فیلم که فقط به دلیل مردی بود که لباس زنانه می‌پوشید و اکبر عبدی نقش‌اش را بازی می‌کرد. هنوز تب مهاجرت داغ نشده بود اما انگار میرباقری چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کرد که سوژه فیلمش درباره مهاجرت بود.

  • مردی به نام عباس با بازی اکبر عبدی به ترکیه رفته شاید بتواند ویزای آمریکا بگیرد و مهاجرت کند. دنیا با بازی آزیتا حاجیان هم در ترکیه ساکن است که نمی‌تواند به ایران برگردد. عباس و زن در یک هتل هستند. عباس تصمیم می‌گیرد برای مدتی نقش زن را بازی کند و با یک مرد آمریکایی ازدواج کند که بتواند به آمریکا برود. او در لباس زنانه دوست دنیا می‌شود و کم‌کم عاشق او می‌شود. به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از فیلم وام‌دار «بعضیا داغشو دوست دارن» بیلی وایلدر است.

  • داریوش ارجمند یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌اش را ارائه می‌دهد در نقش مردی که در ترکیه هنوز غیرت و مردانگی‌اش را حفظ کرده اما کارچاق‌کن هم شده و به عباس راهنمایی می‌دهد.

  • لیلی با من است
  • لیلی
  • محصول ۱۳۷۳
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • یکی از بهترین کمدی‌های سینمای ایران که اتفاقا از بهترین فیلم‌های دفاع مقدسی هم محسوب می‌شود. کمال تبریزی برای اولین‌بار از خط قرمزهای مربوط به فیلم‌های دفاع مقدس عبور کرد و توانست با یک فیلم جنگی سر شوخی را باز کند. کاراکترش مثل بقیه فیلم‌های دفاع مقدسی آن دوره شخصیتی منزه و آسمانی نبود. یک آدم معمولی ترسو بود که اتفاقا می‌ترسید به جنگ برود و دست اتفاق باعث شد به جنگ برود. هدف والایی هم نداشت و بیشتر می‌خواست بتواند وام بگیرد تا خانه نیمه‌کاره‌اش را تمام کند.

  • صادق مشکینی کاراکتر دوست‌داشتنی فیلم بود. مردی که با وجود وحشت از جنگ هر چه می‌خواست از خط مقدم دورتر شود، نزدیک‌تر می‌شد و در نهایت حتی مجبور شد آی.پی.جی به دست بگیرد. پرویز پرستویی در نقش صادق مشکینی درخشید. یکی از بهترین بازی‌های پرستویی است. فیلمنامه‌ی رضا مقصودی بامزه بود و کارگردانی کمال تبریزی هم حس شوخ‌طبعی فیلم را حفظ کرد.

  • فیلم برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد اما در کمال تعجب پرویز پرستویی برای بازی درخشانش حتی نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد نشد.

  • کلاه قرمزی و پسرخاله

قرمز

  • محصول ۱۳۷۳
  • کارگردان: ایرج طهماسب

  • کلاه قرمزی از همان ابتدا که وارد کنداکتور برنامه‌های تلویزیون شد کاراکتر محبوبی بود. تا این که بالاخره ایرج طهماسب تصمیم گرفت شخصیت تلویزیونی محبوب مردم را روی پرده‌ی بزرگ سینما بیاورد.

  • فیلم در حقیقت به پیشینه‌‌ی زندگی کلاه قرمزی اشاره دارد. این که او کودکی تنهاست و در حاشیه‌ی تهران با مادربزرگش زندگی می‌کند. یک روز در تلویزیون آقای مجری را می‌بیند که با بچه‌ها با مهربانی حرف می‌زند و از آن‌ها دعوت می‌کند که به ساختمان جام‌جم بروند. آن هم درست روزی که همه با کلاه‌ قرمزی دعوا کرده بودند. کلاه‌قرمزی به شهر می‌آید که همکار آقای مجری شود و پیش پسرخاله‌ی بامرامش ساکن می‌شود اما همین‌طور دردسر پشت دردسر است که به وجود می‌آورد.

  • دردسرهای کلاه قرمزی هنوز هم خنده‌دارند از جمله سکانسی که با پسرخاله به خواستگاری می‌روند. هر چند بازی فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی و ایرج طهماسب بسیار شیرین است اما مشخصا سلطان فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله‌اند که حاصل مغزهای متفکر و خلاق طهماسب و جبلی هستند.

  • مرد عوضی

مرد

  • محصول ۱۳۷۷
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند
  • محمدرضا هنرمند دو سال پیاپی دو کمدی درجه یک ساخت. اولین‌شان «مرد عوضی» بود. ماجرای مردی به نام خسرو که پودر لباسشویی اختراع کرده که جادویی است. خسرو به یک کارخانه تولید پودر می‌رود تا با دیدن مدیرعامل کارخانه بتواند اختراعش را در سطح انبوه تولید کند. اما از آسانسور پرت می‌شود. مدیرعامل شرکت هم که در شرف ورشکستگی است سکته می‌کند. در بیمارستان یک دکتر مغز خسرو را به بدن مدیرعامل پیوند می‌زند و طبعا حالا پودر لباسشویی امکان تولید پیدا می‌کند اما این پودر لباسشویی باعث دردسرهای زیادی می‌شود که حتی در سطح شهر هم دردسر ایجاد می‌کند.

  • پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان بازیگران نقش‌های اصلی بودند و بخش زیادی از بار کمدی فیلم بر دوش آن‌ها بود.

  • مومیایی ۳
  • مومیایی
  • محصول ۱۳۷۸
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند
  • یک‌سال بعد از موفقیت «مرد عوضی» هنرمند دوباره با پرویز پرستویی در یک کمدی دیگر همکاری کرد که حتی موفق‌تر از قبلی از کار درآمد. در آن زمان در سینماهای جهان فیلم ترسناک «مومیایی» طرفداران زیادی داشت و هنرمند با هوشمندی اسم فیلمش را گذاشت: مومیایی ۳.

  • فیلم داستان یک افسر پلیس وظیفه‌شناس است که در کارش دقت و صداقت زیادی دارد. او باید کلانتری محل خدمتش را به صاحبخانه پس بدهد اما جای دیگری را هم پیدا نمی‌کند. در این گیر و دار یک جسد مومیایی هم به سرقت می‌رود که پیگیری پرونده برعهده اوست.

  • پرویز پرستویی نشان می‌دهد که چه استعداد خوبی به خصوص در کمدی موقعیت دارد.


نکات خواندنی و بیوگرافی مهراوه شریفی نیا + ماجرای عکس های بی حجابش

عکس مهراوه شریفی نیا , بی حجابی مهراوه شریفی نیا , بیوگرافی مهراوه شریفی نیا , livh,i avdtd kdh


مهراوه شریفی نیا یکی از بازیگران معروف در ایران می باشد که چهره او برای بسیاری از افراد آشنا می باشد و بازی او در تعدادی از سریال هایی که از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شد همچون سریال کیمیا برای برخی جذاب و دوست داشتنی بوده است و حتی ممکن است با آن ها ارتباط برقرار کرده باشند. درادامه بیوگرافی این بازیگر زن را می توانید در سایت نظاره ها مشاهده کنید.


مهراوه شریفی نیا , عکس های مهراوه شریفی نیا , بیوگرافی مهراوه شریفی نیا


مهراوه شریفی نیا فرزند محمدرضا شریفی نیا و آزیتا حاجیان می باشد او فرزند اول خانواده می باشد و متولد سال ۱۳۶۰ و ۲۹ فروردین است خواهر کوچکتر او ملیکا شریفی نیا است پدر و مادر و خواهر او نیز بازیگر می باشند او در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوانده است اما در دانشگاه موسیقی بوده ست او در سریال های مختلفی ایفای نقش کرده است او اولین فلیمی که بازی در آن بازی کرده است دزد عروسک ها بود این در سال ۶۸ ساخته شده است که همراوه حدود ۷ الی ۸ سال سن داشته است.

یکی از سریال هایی که بسیار پرطرفدار بوده سریال کیمیا می باشد که در آن پدر و مادر مهراوه نیز بازی کرده بودند. سریال کمیا برای اولین بار از شبکه دو سیما پخش شد که در چند فصل ساخته شده بود که توانسته بود در بین بسیاری از افراد جذابیت پیدا کند و خیلی ها آن را دنبال می کردند مهراه شریفی نیا در آن سریال نقش کمیا را بازی می کرد که در آن فیلم او دختری بود که گاهی در خرمشهر و گاهی هم در تهران زندگی می کردند او تنها دختر خانواده بود که برای او و خانواده اش اتفاقات تلخی رخ داد و بعد هم با یک ازدواج ناموفق که زندگی او پیش می رود و در نهایت او دوباره ازدواج می کند و صاحب دو فرزند می شود و در این ازدواج او بسیار خوشبخت است که بعد برای او دوباره اتفاقاتی رخ می دهد.

فیلم های مهراوه شریفی نیا , کیمیا , مهراوه شریفی نیا , عکس مهراوه شریفی نیا

سریال سلام بچه نیز دارای طرفدارانی بود که از شبکه سوم سیما پخش شد در این سریال مهراوه نقش زن جوانی را بازی می کرد که نمی توانستند صاحب فرزند شود و بدنبال این بود که یک بچه از پرورشگاه بیاورند و زمانی که موفق نشدند بدنبال راه دیگری رفتند که اتفاقاتی رخ می دهد اما در نهایت بچه دار می شوند.

مهراوه شریفی نیا , عکس های خانوادگی مهراوه شریفی نیا , مادر و پدر و خواهر مهراوه شریفی نیا

عکس خانوادگی مهراوه شریفی نیا به همراه پدرش محمدرضا شریفی نیا و مادرش آزیتا حاجیان و خواهرش ملیکا شریفی نیا

عکس مهراوه شریفی نیا , بی حجابی مهراوه شریفی نیا , بیوگرافی مهراوه شریفی نیا

ماجرای عکس های بی حجابی مهراوه شریفی نیا

مهراوه نیز مانند خیلی دیگر از بازیگران محبوب حاشیه های مختلفی نیز داشته است که یکی از این حاشیه ها پخش شدن عکس های بی حجابش و شایعه کشف حجابش بود که خیلی زود تکذیب شد و اعلام شد که او هک شده و عکس های شخصی وی منتشر شده است عکس های که مربوط به حضور او در خارج از ایران بود.


منبع: نظاره ها

نگاهی به زندگی و شهادت امام علی النقی (ع)

سالروز شهادت امام هادی, شهادت امام علی النقی (ع), شهادت امام هادی


شهادت امام علی النقی (ع), شهادت امام هادی

در این مطلب از ابرتازه ها درباره زندگی و شهادت امام علی النقی (ع) توضیحاتی را بیان می نماییم. برای استفاده از این مطلب با ما همراه باشید.

سوم رجب مصادف است با سالروز شهادت امام هادی (ع)، پیشوای دهم شیعیان در ماه ذی الحجه سال ۲۱۲ ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه علیه السلام و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه است.

نام مبارک ایشان علی از القابشان نقی، هادی و نجیب؛ و کنیه‌شان ابوالحسن است.

امام علی‌النقی الهادی علیه السلام در سال ۲۲۰ ه.ق به امامت رسیدند. در این زمان ایشان در مدینه بودند و در آنجا به مدت ۱۳ سال وظایف امامت خود را انجام می‌دادند؛ مردم از این سرچشمه حیات معنوی و علمی و فکری سیراب می‌شدند و ایشان نیز به همه امور شیعیان رسیدگی می‌کردند تا این که متوکل (خلیفه وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار(ع) مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام علیه السلام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می‌کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد. پس از آمدن امام به سامرا، اگرچه ایشان ظاهرا آزاد بود اما «متوکل» منزلشان را طوری انتخاب کرده بود که همواره تحت نظر باشند. او به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر می‌کرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها توسط نیروهای حکومتی کنترل می‌شد.


او جو بسیار خفقان آمیزی را بر جامعه حکمفرما کرده بود و سختگیری و فشار زیادی را بر شیعیان اعمال می‌کرد: علویان را در محاصره اقتصادی قرار داده بود. به شاعران درباری مال فراوانی می‌داد تا در اشعار خود به ائمه علیه السلام بی احترامی کنند. او اکثر سادات جلیل القدر آن زمان را دستگیر و زندانی کرده بود. از هولناکترین اقدامات او در دوره حکومتش، انهدام و تخریب مرقد امام حسین علیه السلام بود. اوضاع معیشتی مردم و خصوصا علویان در زمان خلفای عباسی مخصوصا متوکل و بقیه خلفای هم عصر امام هادی علیه السلام، بسیار دشوار بود زیرا آنان بیت المال مسلمین را صرف خوشگذرانی‌هایی می‌کردند که به گواهی تاریخ، هزینه‌های مربوط به آنها بی‌سابقه بوده است.


برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام در زمان امامت

امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد. از مهمترین فعالیت‌های ایشان این بود که به مردم از راه‌های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی، آشکار کرده و تثبیت کنند. همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می‌کردند. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود. البته ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر می‌فرمودند.

از دیگر اقدامات این امام بزرگوار؛ مبارزه با انحرافات، تربیت نیرو و افراد شایسته، تقویت سازمان وکالت، تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه است.


زیارت جامعه کبیره

از امام هادی علیه السلام چندین دعا و زیارت نامه برجای مانده است که از مشهورترین آنها زیارت جامعه کبیره است. این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد. شروح متعددی به فارسی و عربی بر این زیارت نوشته شده است. زیارت جامعه کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است.

از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی علیه السلام، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگی‌های حضرت علی علیه السلام و هم حادثه غدیر ذکر شده است.

سالروز شهادت امام هادی, شهادت امام علی النقی (ع), شهادت امام هادی

شهادت امام علی النقی (ع), شهادت امام هادی


شبکه ارتباطی وکالت

شرایط بحرانی‌ای که امامان شیعه در زمان عباسیان با آن روبرو بودند، آنان را واداشت تا ابزاری جدید برای برقراری ارتباط با پیروان خود جستجو کنند. این ابزار چیزی جز شبکه ارتباطی وکالت و تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف توسط امام نبود.

هدف اصلی این سازمان جمع آوری خمس، زکات، نذور و هدایا از مناطق مختلف توسط وکلا، و تحویل آن به امام، و نیز پاسخگویی امام به سؤالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و توجیه سیاسی آنان توسط وکیل امام بود. این سازمان کاربرد مؤثری در پیشبرد مقاصد امامان داشت.


امام هادی – علیه السلام – که در سامراء تحت نظر و کنترل شدیدی قرار گرفته بود، برنامه تعیین کارگزاران و نمایندگان را که پدرش امام جواد – علیه السلام – اجرا کرده بود، ادامه داد و نمایندگان و وکلایی در مناطق و شهرهای مختلف منصوب کرد و بدین وسیله یک سازمان ارتباطی هدایت شده و هماهنگ به وجود آورد که هدف‌های یاد شده را تامین می‏‌کرد.


فقدان تماس مستقیم بین امام و پیروانش، نقش مذهبی – سیاسی وکلا را افزایش داد، به نحوی که کارگزاران (وکلای) امام مسئولیت بیشتری در گردش امور یافتند. وکلای امام بتدریج تجربیات ارزنده‏‌ای را در سازماندهی شیعیان در واحدهای جداگانه به دست آوردند. گزارش‌های تاریخی متعدد نشان می‏‌دهد که وکلا، شیعیان را بر مبنای نواحی گوناگون به چهار گروه تقسیم کرده بودند: نخستین ناحیه، بغداد، مدائن و عراق (کوفه) را شامل می‏‌شد. ناحیه دوم، شامل بصره و اهواز بود. ناحیه سوم، قم و همدان، و بالاخره ناحیه چهارم، حجاز، یمن و مصر را در بر می‏‌گرفت. هر ناحیه به یک وکیل مستقل واگذار می‏‌شد که تحت نظر او کارگزاران محلی، منصوب می‏‌شدند. اقدامات سازمان وکالت را در دستور العمل‌های حضرت هادی – علیه السلام – به مدیریت این سازمان، می‏‌توان مشاهده کرد.


شهادت امام هادی (ع)

امام هادی – علیه السلام – با آنکه در سامراء تحت کنترل و مراقبت قرار داشت، اما با وجود همه رنج‌ها و محدودیت‌ها هرگز به کمترین سازشی با ستمگران تن نداد. بدیهی است که شخصیت الهی و موقعیت اجتماعی امام و نیز مبارزه منفی و عدم همکاری او با خلفا، برای طاغوت‌های زمان هراس آور و غیر قابل تحمل بود، و پیوسته از این موضوع رنج می‏‌بردند. سرانجام تنها راه را خاموش کردن نور خدا پنداشتند و درصدد قتل امام برآمدند و بدین ترتیب امام هادی نیز مانند امامان پیشین با مرگ طبیعی از دنیا نرفت، بلکه در زمان «معتزّ»، مسموم گردید و در رجب سال ۲۵۴ هجری به شهادت رسید و در سامراء، در خانه خویش به خاک سپرده شد.


برخی از سخنان امام هادی علیه السلام

* دنیا همانند بازاری است که عدّه‌ای در آن برای آخرت سود می‌برند و عدّه‌ای دیگر ضرر و خسارت متحمّل می‌شوند.

* تواضع و فروتنی چنان است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو آن کنند.

* علم و دانش بهترین یادبود برای انتقال به دیگران است، ادب زیباترین نیکی‌هاست و فکر و اندیشه آئینه صاف و تزیین کننده اعمال و برنامه‌هاست.

* شانه کردن موها به وسیله شانه عاج، سبب روئیدن و افزایش مو می‌باشد، همچنین سبب نابودی کرم‌های درون سر و مُخ خواهد شد و موجب سلامتی فکّ و لثه‌ها می‌گردد.

* همنشین شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستی و شرارت تو خواهد بود.

* بخل ناپسنده‌ترین خلق و خوی است.

* طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.


منبع: ابرتازه ها

12345
last